Yoldaki araçlar yaşlandı: 4 otomobilden biri ‘hurda’
Türkiye’deki Otomotiv Sektöründe Yaşanan Değişimler
Türkiye’deki alım gücündeki düşüş, otomotiv sektörünü ve yollardaki araç parkını olumsuz etkiliyor. Bu durum, trafikteki araçların hızla yaşlanmasına neden oluyor. TÜİK verilerine göre, Türkiye’deki toplam araç parkının yaş ortalaması 2024 yılında yüzde 14,3’e ulaştı. Özellikle son 7 yılda, 0-5 yaş arasındaki araçların oranı yüzde 24,5’e gerilerken lüks araç satışlarında ise yüzde 30’a kadar bir artış yaşandı.
Ekonomik Zorluklar ve Otomobil Satışları
Bu değişimde artan enflasyon ve kredi erişimindeki zorluklar büyük rol oynuyor. Orta sınıfın otomobil alımını güçleştiren ekonomik koşullar, 2024 yılında ekonomik segmentteki araç satışlarının yüzde 2’nin üzerinde azalmasına neden oldu. Ancak lüks segmentte ise yüzde 29’luk bir büyüme kaydedildi. Vergi oranlarının düşük olduğu A, B ve C segment araçlar piyasanın yüzde 85,7’sini oluştururken, bu oran 2023’te yüzde 89 seviyesindeydi.
Sektör temsilcileri, ÖTV sisteminin otomobil erişimini zorlaştırdığına dikkat çekerek acil ÖTV matrah güncellemeleri ve hurda teşvikinin devreye girmesi gerektiğini belirtiyor. ÖTV dilimlerinin gözden geçirilmesi ve yerli otomobil talebinin artırılması gerektiğini vurgulayan temsilciler, aynı zamanda emisyon hedeflerine destek olacak vergi düzenlemeleri yapılmasını istiyor.
ODMD Başkanı’ndan Açıklamalar
Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) Başkanı Ali Haydar Bozkurt konuyla ilgili şu açıklamalarda bulundu: “Türkiye, yeni teknolojileri ve çevreye duyarlı yaklaşımları destekleyen bir vergi sistemine geçiş yapmalı. Ülkemizde gençleşmesi gereken çok yaşlı bir araç parkı bulunuyor. Bu durum, sadece yeni araç satışlarını değil, aynı zamanda trafik güvenliğini, çevreyi ve ekonomiyi de olumsuz etkiliyor. Gençleşen bir araç parkı, ülke için büyük önem taşıyor.”
(ALINTI)